');
  • Verdien geld met soepel werkende bedrijfsprocessen!

  • Vandaag ga ik wat dieper in op wat jouw bedrijfssystemen en processen effectief maakt. Ongeacht het systeem dat je probeert te verbeteren: lead-generatie, klantenservice, boekhouding, personeel, opleiding van medewerkers, enz., de wet van oorzaak en gevolg regelt het allemaal.

    Oorzaak en gevolg bepalen de systeemresultaten

    Systeemresultaten worden gecontroleerd door de wet van oorzaak en gevolg. Om een beter resultaat te krijgen, moet je werken aan de oorzaak; je moet de systeemprocedure of de componenten die door het systeem worden gebruikt, verbeteren. Dat is het! Dit zijn de enige twee dingen die je kunt doen om alles te verbeteren.

    Laten we het dus eerst hebben over de systeemprocedure of 'proces'. Dit zijn de stappen, van begin tot eind, in één systeemcyclus, bijvoorbeeld het verkrijgen van een verkoop lead via een verkoop conversie-proces, een licentieaanvraag via een goedkeuringsproces of het samenstellen van een fiets in een assemblageproces.

    Als de taken die in een systeem of proces worden uitgevoerd een exacte volgorde vereisen, zoals het samenstellen van een fiets, dan heb je een procedure nodig met opeenvolgende stappen; misschien kan een visueel stroomschema nuttig zijn. Als de volgorde waarin taken worden uitgevoerd er niet toe doet, zoals het schoonmaken van een kantoor (bijvoorbeeld stofzuigen, legen prullenbak, schoonmaken toilet), heeft het systeem waarschijnlijk slechts een eenvoudige checklist nodig.

    Hoe soepel en efficiënt het werk door jouw bedrijf stroomt, is heel belangrijk. In feite is de "doorvoer", van wat de deur uitgaat, jouw allerbelangrijkste meting.

    "Als je niet kunt beschrijven wat je aan het doen bent als een proces, weet je niet wat je doet"

    Zie jouw hele bedrijf als een groep van onderling verbonden en onderling afhankelijke systemen en processen. Net als de tandwieltjes van een “oud” horloge, werken ze allemaal individueel om een vooraf bepaald doel te bereiken, en ze werken allemaal samen voor het welzijn van het geheel.

    Binnen jouw bedrijfssystemen zijn er ook subsystemen gericht op taken die specifieker zijn. Jouw lead-generator-systeem kan bijvoorbeeld bestaan uit direct mail, radioreclame en een website. Elk van deze subsystemen is een uniek proces met één doel. In feite is elke pagina op jouw website nog een lager subsysteem, elk met een ander specifiek doel.

    Door dieper in subsystemen te kijken, kun je de belangrijke details van jouw bedrijf verbeteren, klanten een betere ervaring bieden en jouw winstmarge vergroten. De euro’s zitten in de details en de VALUEWALKER methode met de Business Mentor maakt het gemakkelijk om aan al je subsystemen te werken, ongeacht hoe diep ze gaan.

    Creëer hoogwaardige bedrijfssystemen

    In het ideale geval draagt elke stap in een proces waarde bij aan de klant, met weinig verspilde tijd en energie. Het systeem genereert de uitvoer die voldoet aan kwaliteitsnormen en voorkomt opeenhoping van afkeur of herbewerking. De werkbelasting is gelijk, met gestandaardiseerde taken en gestimuleerd met de invoer van verkooporders. Ik verwijs hier zowel naar de werkplaats, de winkel, het restaurant of het kantoor.

    Knelpunten die het voltooien van de bestelling vertragen, zijn geëlimineerd. "Verkeersdrempels" zoals rommel, slechte lay-out en uitvaltijden worden geminimaliseerd. Medewerkers zijn getraind, gestimuleerd en leren van de voortdurende feedback van systeemresultaten. Als je deze doelstellingen kunt bereiken, heb je een uiterst efficiënte workflow!

    Hoewel er veel over nagedacht, gepland en geëxperimenteerd gaat worden in het ontwikkelen van een goed systeem of proces, wordt alles wat geleerd is uiteindelijk gereduceerd tot een enkele procedure of checklist die door werknemers wordt gebruikt. Hun verantwoordelijkheid is om die procedure of checklist precies te volgen totdat het systeem is verbeterd. Als jouw bedrijf innovatie aanmoedigt en beloont, zullen werknemers ook het verbeteringsproces aansturen.

    Als je problemen wilt oplossen, frustratie wilt beëindigen, de verkoop wilt stimuleren, de kwaliteit wilt verbeteren, efficiënter wilt worden, klanten tevreden wilt stellen, meer winst wilt maken en je bedrijf wilt laten groeien, is de enige manier om hoogwaardige bedrijfssystemen en processen te maken. Er is geen andere manier!