');
  • Kwaliteit en snelheid bepalen jouw kosten!

  • Als je net als mij van mening bent dat systemen de essentiële bouwstenen van jouw bedrijf zijn, dan is jouw primaire taak als bedrijfseigenaar om toezicht te houden op de ontwikkeling van jouw systemen.

    Werken aan jouw bedrijf, niet alleen in jouw bedrijf. Het creëren van effectieve systemen en processen is hoe jij werkt aan jouw bedrijf. Het is de primaire verantwoordelijkheid van bedrijfseigenaren en managers.

    Je begint met het verbeteren van de bedrijfssystemen die het grootste rendement gaan bieden, de systemen die jou geld opleveren en direct ten goede komen aan klanten.

    Houd er rekening mee dat jouw klanten allemaal hetzelfde willen. Ze willen jouw producten en diensten beter, sneller en goedkoper dan jouw concurrenten. Ze willen:

    • Kwaliteit
    • Snelheid
    • Goedkoper (lagere kosten)

    Kwaliteit + Efficiëntie = Lagere kosten

    Een kwaliteitsproduct of service betekent dat er weinig of geen defecten zijn. Het doet wat het hoort te doen. Het is net zo goed of beter dan de concurrentie. Het voldoet aan de specificaties van de klant en overtreft vaak haar of zijn verwachtingen. Of je nu in de winkel, de werkplaats, restaurant of op kantoor bent, je verminderd de kosten van jouw bedrijf wanneer je verspilling en de nabewerking elimineert die afkomstig zijn van bedrijfssystemen en processen van slechte kwaliteit.

    Snelheid betekent het snel of op tijd leveren van jouw product of dienst, volgens een schema of een deadline. Er is weinig vertraging of downtime. Systeemsnelheid is belangrijker dan medewerkerssnelheid. Medewerkers kunnen alleen zo snel werken en als ze worden gepusht, zorgen ze voor meer kwaliteitsproblemen.

    Om de systeemsnelheid te verhogen zonder kwaliteitsverlies, richt je dan op het verminderen van de niet-actieve tijd, de tijd dat dingen wachten totdat er aan gewerkt wordt. Er gebeuren slechte dingen als het werk stil staat. Producten verouderen en raken beschadigd. Informatie wordt oud, achterhaald en moeilijk te onthouden. Producten en diensten kunnen niet worden gefactureerd.

    Verlaag jouw operationele kosten door de zaken direct bij de eerste keer goed af te handelen en zo snel mogelijk te leveren.

    Let op: een proces dat fouten maakt, kan niet op volle snelheid worden uitgevoerd. Hoogwaardige kwaliteit maakt het mogelijk om een hoge snelheid te bereiken. Lage kwaliteit en trage snelheid maken zakelijke processen en de daaruit voortkomende producten en diensten duurder.

    Daarom moet je de kwaliteit en snelheid van jouw bedrijfssystemen en processen verbeteren als je concurrerend geprijsd wilt zijn, als je klanten de beste prijs wilt bieden. Kwaliteit, snelheid en lage kosten zijn onderling afhankelijk en je moet er tegelijkertijd aan werken.

    Een fenomeen in mijn stad is een restaurant genaamd Domino’s. De kwaliteit is uitstekend omdat het voedsel vers is en snel door het systeem beweegt. De bestellingen van de klanten worden vóór hen klaargemaakt volgens hun exacte specificaties. De assemblage lijn aanpak verwerkt honderden bestellingen per uur, klanten wachten nooit lang. Het Domino’s systeem produceert een kwalitatief hoogstaand product, met lagere dan gemiddelde arbeidskosten, en verrast klanten voortdurend.

    Het resultaat van de hoogwaardige, snelle en goedkope formule van Domino’s is een groot aantal terugkerende klanten, een goede winst per maaltijd en een aanzienlijk aantal maaltijden per dag. Het is een snelgroeiende franchiseactiviteit geworden.

    De enige manier om consequent de laagst mogelijke prijs te bieden en toch winst te maken is om jouw kwaliteit en snelheid te verbeteren en om verspilling, defecten en vertragingen tegen te gaan, die verborgen liggen in de systemen en processen van jouw zakelijke activiteiten.

    Verhoog de cashflow en winst
    Effectieve systemen en processen gaan jou een efficiënt en soepel lopend bedrijf bieden met maximale cashflow en winst.

    In het volgende artikel ga ik het hebben over het belang van innovatie vanuit het oogpunt van een systeemdenker. Het is misschien niet wat je denkt.