');
  • Bedrijfssysteem

  • Een bedrijf bestaat uit mensen, producten en processen die zijn georganiseerd om winstgevende klanten te vinden en te behouden. Veel bedrijven mislukken omdat de ondernemer niet in staat is om effectieve processen te creëren om deze ene doelstelling te halen.

    Of je het nu beseft of niet, systemen en processen zijn de essentiële bouwstenen van jouw bedrijf. Elk facet van jouw bedrijf - in de winkel, in de fabriek, de werkplaats of op kantoor - wordt beheerst door de wet van oorzaak en gevolg. Laat ik het op een andere manier zeggen: 100% van jouw bedrijf bestaat uit systemen die kunnen worden beheerd en verbeterd door de juiste principes toe te passen. 

    "Een systeem is een procedure, proces, methode of actie die is ontworpen om een specifiek resultaat te bereiken. De samenstellende delen en onderling verbonden stappen werken samen voor het welzijn van het geheel. Het creëren van effectieve bedrijfssystemen is de enige manier om resultaten te behalen die consistent, meetbaar en uiteindelijk ten goede komen aan het bedrijf en de klanten."

    Stel je de typische bedrijfsactiviteiten hieronder voor als zorgvuldig ontworpen systemen, die elk de dagelijkse resultaten opleveren die jij nodig hebt om succesvol te zijn. Natuurlijk kun je veel andere systemen en subsystemen vermelden die uniek zijn voor jouw bedrijf. Wat zijn jouw belangrijkste succes systemen?

    VOORBEELDEN VAN BEDRIJFSSYTEMEN

    Lead Generatie

    Klanten Service

    Inkoop

    Sales Conversie

    Werving & Selectie

    Voorraad Management

    Website

    Training

    Verzenden goederen

    Pricing

    Boekhouding

    Informatie Systemen

     Operations

     Salarisadministratie

     Veiligheid


    Op dit moment weten we allebei dat jij problemen en obstakels hebt die voorkomen dat jouw bedrijf zijn volledige potentieel bereikt.

    Het hebben van effectieve bedrijfssystemen is de enige praktische manier om de belangrijke details van jouw bedrijf te beheren. Deze details zijn te vinden in subsystemen op een lager niveau. Jouw marketingsysteem kan bijvoorbeeld een subsysteem hebben dat leadgeneratie wordt genoemd. Het leadgeneratiesysteem kan subsystemen hebben zoals email marketing en social media marketing. Systemen en subsystemen zijn de werkpaarden die consistente resultaten opleveren, zelfs als jij er niet bent.

    Een bedrijfssysteem kan zo simpel zijn als een checklist die in een uur of twee is aangemaakt. Het kan echter ook dagen, weken of zelfs maanden duren om meer complexe systemen te implementeren.

    Goede systemen halen verspilling en inefficiëntie uit jouw bedrijf en helpen jouw klanten elke keer weer te geven wat zij willen. Ze zijn de oplossing voor zwakke omzetgroei, lage winstmarges, klantontevredenheid, slechte prestaties, buitensporige kosten, inadequate cashflow, personeelsverloop en dagelijkse frustratie.

    Opmerkelijke systemen zijn overal
    Onze natuurlijke wereld is een geweldig voorbeeld van systemen aan het werk - zonnestelsels, ecosystemen, weersystemen, enzovoort. De mens heeft dit patroon verstandig gevolgd om problemen op te lossen en buitengewone vorderingen te maken.

    In werkelijkheid zijn de beste bedrijven ook degenen met de beste bedrijfssystemen en processen. Veel zeer succesvolle bedrijven zijn begonnen met één groot innovatief systeem: McDonald's fastfood, TNT Express overnight en same day delivery en Google Internet Search, om maar een paar te noemen. Deze bedrijven en duizenden anderen hebben hun fortuin opgebouwd op basis van één of meer opmerkelijke systemen die klanten beter dan anderen in hun markt van dienst zijn.

    Nu je weet wat een bedrijfssysteem is, is het tijd om die van jouw te benoemen, ze te verbeteren naar hogere prestaties en te genieten van een grotere winst.

    Stel jezelf de volgende vragen:

    • Geeft ons werving en selectie en opleidingssysteem ons de best mogelijke mensen?
    • Helpt ons klantenservice systeem ons consequent om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten of te zelfs te overtreffen?
    • Zijn onze medewerkers productief en gemotiveerd?
    • Geeft ons lead generatie systeem ons voldoende verkoopkansen?
    • Verstrekt ons boekhoudsysteem strategische informatie voor zakelijke beslissingen?
    • Hebben we de fouten, verspilling en inefficiënties in onze bedrijfsprocessen tot een minimum beperkt?